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アイテム
火花放電による能動的活性化学種発生とその制御による低圧縮比自己着火燃焼の安定化
https://usp.repo.nii.ac.jp/records/2000518
https://usp.repo.nii.ac.jp/records/20005188431532b-f095-49c5-8393-8f36d791b47d
Item type | 科研費報告書 / Research Paper(1) | |||||
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公開日 | 2018-10-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 火花放電による能動的活性化学種発生とその制御による低圧縮比自己着火燃焼の安定化 | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Active generation fo radical species by spark discharge and its control to stabilize self-ignition at low compression combustion | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
研究代表者 |
山根, 浩二
× 山根, 浩二 |
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報告年度 | ||||||
日付 | 2016 | |||||
日付タイプ | Issued | |||||
研究課題番号 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 26420152 | |||||
言語 | ja | |||||
関連サイト | ||||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://kaken.nii.ac.jp/ja/grant/KAKENHI-PROJECT-26420152/ | |||||
言語 | ja | |||||
関連名称 | 科学研究費助成事業データベース | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18ws | |||||
資源タイプ | research report | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | metadata only access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 低圧縮比直接噴射式ディーゼル機関に高セタン価燃料を通常より早い噴射時期に高圧噴射し,その予混合気への火花放電によって噴霧の自着火を早期化・制御する新しい燃焼(SICI燃焼)に関して,その燃焼現象をボトムビュー可視化機関によって可視化し,圧縮自己着火誘発機構の解明を行った.その結果,50%蒸留温度が軽油より低いラウリン酸においては,適切な放電時期によって噴霧の自着火が早まる現象が確認できた.一方,比較的沸点が高い軽油ではSICI燃焼は観察されず,気化性の悪い燃料の場合は,量論混合気が形成されにくく,火花放電による科学種発生が生じにくいと推察された. | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The objective of this study was to visualize a novel combustion phenomena in which autoignition is induced by spark discharge into a premixture formed during a long ignition delay time in a direct injection diesel engine with a low compression ratio. the fuel used was lauric acid metyl ester that is relatively volatile and exhibits higher ignition quality than standard diesel fuel (gas oil). It was shown that spark-induced compression ignition, SICI, combustion was obtained with a low volumetric efficiency and at appropriate spark timing. However, SICI combustion was not observed in gas oil. These result suggest that relatively poor volatile fuel is difficult to form stoichiometric mixture around the spark plug. So that SICI combustion was not observed in case of gas oil. | |||||
言語 | en | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 圧縮自着火 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 低圧縮比 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ディーゼル | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 火花放電 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ラウリン酸メチル | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 低圧縮比機関 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 火花放電誘発 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 燃焼可視化 |